Palinghandel kiest voor verdere verduurzaming

Geplaatst op woensdag, 18 mei 2011

Palinghandel kiest voor Duurzaam

Dinsdagmiddag werd op de Algemene Leden Vergadering van de Nederlandse Vereniging van Palinghandelaren (NeVePaling) door een overgrote meerderheid van de Leden ingestemd met het gezamenlijk gebruik van het Duurzaam Paling Fonds® logo vanaf 31-12-2011.

Het Duurzaam Paling Fonds® ontvangt vanaf dat moment van elke paling die de leden verkopen een geldelijke bijdrage. Het Duurzaam Paling Fonds®, dat eigendom is van St. DUPAN, wordt ingezet om de palingstand in Nederlandse wateren versneld te herstellen.

Dit gebeurd onder andere door het langs barrières helpen van zowel jonge (glasaal) als volwassen palingen. Sluizen, dammen, dijken en gemalen vormen nog steeds onneembare barrières in de migratieroutes van de trekvissen zoals de paling.

Hiernaast besteed het Duurzaam Paling Fonds® geld aan gedegen wetenschappelijk onderzoek naar de paling. Met de beslissing Tot gezamenlijk gebruik en afdracht aan het Duurzaam Paling Fonds® nemen de de leden van de NeVePaling een duidelijke stap in verdere verduurzaming.